نگاه

نگاه نگاهیست ساده اما تازه به روزهای جاری ما

نگاه

نگاه نگاهیست ساده اما تازه به روزهای جاری ما

حکایت

 هر روز در من اندکی مرگ انباشته می شود ، 

 چون خرده نمک ناپیدای هر موج بر ساحلی سبز ، 

 تا همه ی رازهای انسانی ام  ـ این چمدان بسته ی مرموز و نامکشوف ـ  زیرکلام کرم در ژرفای حفره های از یادرفتگان لایه به لایه بترکد و پوک شود ،
 تا من مغروق این حقیقت شوم که زندگی رود پرهیاهوی عطوفتی است که رو به اندرونه های عفونت دارد.
هر روز بر بساط دلقکانه ی دنیا پیامی شفاف را می خواهم در خویش بینبارم. 

 
اما در فوجافوج این خیل روح فروشان که هر انگشتشان زوبینی است بر شقیقه ی کبوتر ، مثل ریشه ای می شوم که پنجه بر فلز می ساید ، آنقدر که از من آدمی  - در فاصله ی بلندای تابناک رفیع تا درازنای کور و فضیع -  آنچه می ماند خرده انزوایی است که در آن برای آراماندن خویش ، از خون ، باریک راهی در سنگ می سازم ورگ می جَوَم و گُرده می گردانم و می گردم در گورستانی از لب و دهانهای مرده...

       
                                                                                                                  حکایتی از

                                                                                                           دکتر مصطفی سلامی   

                                                                                                                        پاییز ۱۳۷۰

فریاد

فریاد می زنم :  

                                                    « من انسانم » 

و منتظر مزه ی خون در دهانم می شوم... 

 

خون را تف می کنم و فریاد می زنم : 

                                                    « من انسانم » 

و منتظر تکه های دندان در دهانم می شوم... 

 

دندان ها را می خورم و فریاد می زنم : 

                                                    « من انسانم » 

و منتظر قطع زبان در دهانم می شوم... 

 

بی زبان و بی صدا فریاد می زنم : 

                                                    « من انسانم » 

و منتظر مرگ می شوم...

برای چه کسی مهم است؟

برای چه کسی مهم است؟ 

که من 

تنها 

از کنار این پنجره ی خاموش  

به آواز کبوتران فکر می کنم؟ 

و به آن ستاره ی کوچکی که خدا خواهد فرستاد؟ 

 برای چه کسی مهم است؟ 

که دیشب 

نور از خانه ی ما رفت 

و صبح دست من شکست 

و ساعتم از خواب بیدار نشد...

برای چه کسی مهم است؟ 

که من 

از پس پرده های بی نور اتاق 

آن ستاره ی کوچک را دیدم که به زمین افتاد 

و جوانه های درخت پیر  

که در عین تازگی 

غم مرگ پاییزیشان  

دیوانه ام می کند...  

برای چه کسی مهم است؟ 

که من  

برای خودم 

اینهمه ام! 

و برای دنیا 

هیچ!

خاطره ای نیست...

گفت :  

حتی مرگ هم حریف خاطره نیست... 

من خاطرات خرابم را می گردم٬ میان مه و دود که تا رگ من رشد کرده است... 

-اکنون که از میم مرگ گذشته ایم و به رگ رسیده ایم- 

در کوچه ی خرابه های خفته ی این خاطرات خاموش  

صدایت را نمی شنوم ای دوست! 

 

آه ای کسان و کرکسان! 

من از آغاز بدرود دوست آمده ام  

که دیگر خاطره ای نیست تا تیغ از رگ من بردارد... 

 

در تب خندان این خفتگان 

صدایی که می شنیدیم 

هذیان بود... 

                                                                                                                                                          هستی 

                                                                             مرداد ۸۸